Projektový den zaměřený na rozvoj čtenářské gramotnosti

Dne 11.4.2025 proběhl na naší škole projektový den zaměřený na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků šestého a osmého ročníku. Celý den proběhl v příjemné a tvořivě soutěživé atmosféře. Cílem bylo podpořit vztah žáků ke čtení, porozumění textu, kreativní práci se slovy a jejich významy. Aktivity byly koncipovány tak, aby rozvíjely jak jazykové dovednosti, tak spolupráci, samostatnost a tvořivost. Žáci rozdělení do skupin prošli celkem čtyřmi stanovišti – v knihovně podle nápovědy hledali v knihách skrytá písmena a snažili se z nich složit tajenku, kterou pak zpracovávali slohovou i výtvarnou formou; v tělocvičně si procvičili nejen mozkové závity a paměť, ale také fyzičku při hledání rozdělených přísloví; při další tvořivé aktivitě skládali ze slov vystřižených z tiskovin věty, či dokonce příběh, a tak si procvičovali kreativitu, fantazii a schopnost spojovat nesourodé prvky do smysluplného celku. Také samostatně četli zajímavý text a odpovídali s pomocí počítačů na otázky.

Projektový den splnil svůj účel. Žáci pracovali s chutí, aktivně se zapojovali do činností a projevovali mnohdy i značnou míru kreativity. U mnohých bylo vidět zaujetí při práci s textem tak trochu jinak, než jsou zvyklí. Žáci nejen plnili úkoly podporující rozvoj čtenářské gramotnosti, ale také rozvíjeli týmovou spolupráci, empatii a prezentační schopnosti. Tento den potvrdil, že hravá a tvořivá forma práce s jazykem je pro žáky motivující. Podobné aktivity mají jistě své nezastupitelné místo ve školní výuce a přispívají k budování pozitivního vztahu ke čtení a jazykové kultuře.

                                                                                   Andrea Trochtová a Martina Krutílková