V úterý 16. září 2025 proběhlo na druhém stupni naší školy projektové dopoledne s názvem „Postav svou školu“, které bylo součástí oslav 50. výročí založení školy.
Tento netradiční den přinesl spoustu zážitků, týmové spolupráce i výzev. Každá třída byla rozdělena do čtyř skupin a zároveň jí byla přidělena vlastní barva, která ji provázela po celý den. Žáci se vžili do role projektantů, architektů, ekonomů, designérů i stratégů – jejich cílem bylo navrhnout vlastní školu budoucnosti.
Projektová hra byla rozdělena do dvou částí – na povinná a volitelná stanoviště – která prověřila nejen kreativitu žáků, ale i jejich znalosti a schopnost spolupracovat.
Mezi povinná stanoviště patřily stavební úřad, městský úřad, stavebniny, Ministerstvo financí a dotace EU. V rámci jednotlivých stanovišť žáci plnili nejrůznější úkoly. Dynamiku celé hry ovlivňovala také náhoda, která do ní zasahovala prostřednictvím „divokých karet“.
Stavební úřad – cílem stanoviště bylo získat stavební povolení a ověřit, že zvolený pozemek a návrh školy splňují dané podmínky (např. bezpečnost, územní plán, ekologické zásady apod.).
Městský úřad – hlavním úkolem bylo získat souhlas města ke stavbě školy (např. posouzení dopadu na okolí, soulad s místními potřebami…).
Stavebniny – zde žáci získávali základní stavební materiál, instalace a práce nutné pro stavbu školy. Cílem bylo, aby si žáci uvědomili, že stavba není jen o materiálu, ale i o řemeslných pracích a instalacích. Některé týmy si zde vyzkoušely platbu s doplatkem, což je vedlo k plánování a práci s rozpočtem.
Ministerstvo financí – na tomto stanovišti si žáci vyzkoušeli luštění zašifrovaného dokumentu. Důležité bylo, aby pochopili, že finance školy závisí na správném a bezpečném zacházení s dokumenty.
Dotace EU – zde se žáci dozvěděli, že získání dotací vyžadují dlouhodobý plán, udržitelnost a jasné odůvodnění.
Ve druhé fázi hry mohli žáci navštívit volitelná stanoviště, jako např. kasino, reklamní agenturu, černý trh či dobrovolnické centrum.
Kasino – žáci si uvědomili, že hazard je lákavý, ale výsledky jsou nepředvídatelné. Zažili zde napětí, emoce a dilema při rozhodování o riziku.
Černý trh – toto stanoviště mělo ukázat, že krátkodobý zisk může vést k dlouhodobým problémům. Přestože zde týmy mohly získat luxusní vybavení nebo rychlé peníze, ztratily důvěryhodnost a dobrou pověst.
Dobrovolnické centrum – ukázalo, že kromě financí je důležitá také pověst, kterou lze budovat prostřednictvím dobrovolnické práce či charitativních projektů.
Reklamní agentura – přiměla žáky přemýšlet o roli reklamy, sponzoringu a etického rozhodování. Týmy zde získávaly finanční podporu nebo bonusový materiál výměnou za propagaci fiktivních sponzorů.
Projektový den byl velmi inspirativní a podpořil nejen kreativitu a schopnost týmové spolupráce, ale také praktické dovednosti, které žáci uplatní i v reálném životě.
Mgr. Radka Nedvěd Marjaková
